الي الاخ رحالي المحترم

helme

عضو نشط
انا علي اقرار دين موعده قريب بس المبلغ مو معي الحين ماهو وضعي القانوني في حاله اذا رفض الدائن الانتظار وذهب الي المحكمه هل المحكمه توافق ان المبلغ يتقسط لان الدائن موافق الانتظار في سبيل ان اعطيه فائده شهريه وانا ظروفي لاتسمح بذلك ارجو الرد وجزاك الله الف خير

helme

عضو نشط
وماهو رد المحكمه في حاله معرفه ان الدائن كان ياخذ فائده اكتر من اللازم هل في هذه الحاله تخصم المبالغ التي كان ياخذها ام لا وشكرا

rahaly

مستشار قانوني
اخى الكريم ...

اذا استصدر ضدك امر اداء .. اعمل تظلم
واشرح للقاضي انه يتقاضى فوائد ربوية (اكثر من 7% سنويا)

طبعا تحتاج لاثبات ذلك

واذا صدر الحكم ايا كان المبلغ المحكوم به

تذهب لقاضي ىالتنفيذ وتشرح له اعسارك ... وان شاء الله يقبل التقسيط

والله اعلم

helme

عضو نشط
مشكور جدا اخ رحال علي ردك وهل الشهود كافي لاثبات انه كان يا خد فوائد ام لا وكثر الله خيرك

rahaly

مستشار قانوني
مشكور جدا اخ رحال علي ردك وهل الشهود كافي لاثبات انه كان يا خد فوائد ام لا وكثر الله خيرك

اتوقع انه لن يكون عندك غير الشهود

اطلب سماعهم

وبحسب سير الدعوى وقناعة القاضي ... قد يعبرون كافين في اثبات الدعوى

والله اعلم

helme

عضو نشط
عاجل جداا للاخ رحال المحترم

السلام عليكم انا عليا اقرار دين بمبلغ 3000 د ك وموعده 30/4/2010 وانا لسه مدبرتش المبلغ وهو عايز يشتكي عليا في المحكمه في هذه الحاله انا لو قلت للقاضي علي موضوع الربا زي معرفتك قبل كده في الموضوع السابق ما هو وضعي القانوني وهل هناك اي عقوبه بالنسبه لي وجزاك الله الف الف خير وشكرا

helme

عضو نشط
وانا علي فكره جهزت مبلغ 2000 دينار لكن هو قال لا المبلغ بالكامل او اشتكي ارجوك عرفني وفيدني اعمل ايه وكثر الله خيرك

rahaly

مستشار قانوني
اخي حلمي ..
هو يجب ان يعلنك ثم يستصدر امر اداء .. انت تابع الموضوع

اعمل تظلم وقول للقاضي حقيقة الواقعهعه

لا يوجد شق جزائي هنا الا اذا تقدمت انت شخصيا للمخفر بقضية اقراض بربا فاحش

والجريمة من جانبه وانت اصلا مجني عليك

ولكن ينقصك الدليل

فخليك بالجانب المدني .. لكن راقب قضيتك عن طريق الانترنت حتى لا تفوتك المواعيد

موفق

helme

عضو نشط
يعطيك الف الف عافيه وربنا يجازيك الف خير يعني افهم من كلامك اني لو قلت للقاضي انه بياخد فايده اكتر من القانوني مفيش اي شي ضدي انا وهل من الممكن انه يخصم المبالغ اللي كان بياخدها مني او لا ولك الف شكر وتقدير

helme

عضو نشط
وعلي فكرة اخ رحالي فيه ناس قالتلي اني اروح اودع 2000 اللي موجودين معي الحين في صندوق المحكمه هل لو عملت كده صح او لا واودعهم قبل التنفيذ او بعد التنفيذ ارجو الافاده وشكرا

ويلاني

عضو نشط
أخ حلمي

بالنسبه للتقسيط يمكنك التقدم بكتاب للقاضي تشرح فيه ظروفك واحتمال يوافق عليه القاضي.

اما بالنسبه للفوائد اللي خذاها منك فيمكنك طلب ندب خبير حسابي لبيان ذلك ويمكنك عند الخبير تقديم الدليل سواء بمستندات او سماع شهود.

بالتوفيق...

helme

عضو نشط
مشكور اخ ويلاني المحترم

بس انا عندي سؤال مخوفني هو ان لو القاضي عرف بموضوع الفوائد والربا هل فيه اي عقوبه عليا لان بصراحه انا صارلي بالكويت اكتر من 15 سنه عمري فيها مدخلت مخفر او محكمه وفيه ناس مخوفاني من الموضوع ده ارجو الافاده وجزاكم الله الف الف خير

ويلاني

عضو نشط
أخ حليم

انت ما وضحت كيف تم الربا والفوائد...ياليت توضحها؟

helme

عضو نشط
السلام عليكم اخ ويلاني انا كنت واخد منه مبلغ 3000 دينار بشغلها في المحل وبياخد عليها فائده 100 دينار شهريا وكنت مضطر طبعا والمهم اني فكرت اني هترك المحل اللي بشتغل فيه لحسابي بسبب قله السوق وكنت طبعا هخلصو بفلوسو في فتره معينه بس هو راح تدخل لمصلحتو طبعا مع ناس تانيين عشان لا اترك المحل وجاني امام شهود وقال لا تترك المحل وان كان علي الخساره انا هجيبلك 2000 دينار تانيين خليهم معاك ومش عايز منك فائده الا اذا كان في شغل وعند معرف اني جددت العقد بسنه مع الكفيل قال لا عايز 150 دينار فائده شهرياعلي ال 5000 دينار الاجمالي قلت انا مش شغال والسوق تعبان قال مو شغلي انا رجعت في كلامي وعشان انا مش عايز مشاكل اضطريت اعطيه رغم اني في الخساره وكنت بعطيه من راس المال قال مش شغلي اما تدفع واما هشتكي عليك لان كان ساعتها معاه ايصالات امانه مش اقرار دين وانا كانت فلوسي في السوق وبضاعه في المحل مش هقدر اجمعها في فتره قصيره عشان كده وافقت علي الفائده وحبيت اوقف الفائده لاني تعبت جدااا منها فرحت انا وجماعه قلت تعال اعطيني الايصالات واعطيك فلوسك بالكامل اخر شهر 4 قال اوك واتفق ان اخر 4 شهور مش هياخد فائده عملت الاقرار بمبلغ 4000 دينار لاني اعطيته ساعتها 1000وعند ما استلمو قلت هات الايصالات قال بكرة وبعدين قال لا الاتنين هيكونو معايا عشان اضمن الفائده برضو وانا رجعت في كلامي تاني واما تعطيني الفائده ال اخر شهر 4 او هدفعك المبلغ مرتين طبعا انت بتقول في بالك اني في قمه الغباءاني سلمتو من غير ما استلم ومعاك حق في كده المهم قدام شهود اخر فائده اخدها عشان يعطيني الايصالات في شهر 1 هي 390 مقدما الى موعد اقرار الدين ما هو حكم القانون معاي هل في صفي ام لا وانا اسف لازعاجك وجزاكم الله الف الف خير

helme

عضو نشط
ارجو الرد علي موضوعي لانه بيقول باكر بيروح المحكمه يقدم اقرار الدين وجزاكم الله خير

ويلاني

عضو نشط
اخ حليم

س/ في حال انك استمريت بتسديد مبلغ 150 دينار له وفي حال ان اجمالي المبالغ المسدده وصل الى 5000 دينار وهو المبلغ الذي استلمته منه...هل ستستمر بدفع ذات المبلغ شهريا؟؟

اذا كانت الاجابه نعم ..فتكون العلاقه بينكم علاقة استثمار يعني انه قام باعطائك مبلغ لكي تعمل به وتعطيه فائده شهريه..وهنا عليك بطلب ندب خبير لبيان العلاقه بينكم وتصفية الحساب..

اما عندما يصل اجمالي المبلغ المسدد منك 5000 دينار وعندها تتوقف عن السداد فتكون العلاقه بينكم علاقة ديٌن .

وفي الحالتين تقوم بالتظلم من امر الاداء في حالة قبوله من القاضي وتطلب ندب خبير لبيان العلاقه وبيان المبالغ المسدده والمتبقيه اي تصفية الحساب.

مشعل المحامي

عضو نشط
بيت المشورة-ش البلاجات- مقابل شوبيز -مدني وتجاري
اخي العزيز حتى لو يصدر عليك حكم بكامل المبلغ اخذ الحكم وسوي كتاب لقاضي التنفيذ لتقسيط المبلغ بس لازم تدفع مبلغ 500 تقريبا والباقي يتم تقسيطه عادي لاتخاف حتى لو تم رفع الاجراءات يقدر قاضي التنفيذ يرفعها الا منع السفر لازم اشكال
mohami_2001@hotmail.com

helme

عضو نشط
السلام عليكم الشخص اللي واخد عليا اقرار الدين قدمه اليوم 2/5 ارجوكم فيدوني اعمل ايه بعد معرفتو حكايتي وجزاكم الله الف خير جميعا

helme

عضو نشط
مشكورين جميعا بس انا يا اخ ويلاني كنت مضطر ان اعطيه بموجب ايصالات الامانه اللي معاه ومشكور جداا اخ مشعل لانك طمنتي وربنا يجازيكم خير

helme

عضو نشط
وعندي استفسار بعد اذنكم ممكن المبلغ الشهري كام اللي ممكن ادفعو لو سمح القاضي بالتقسيط وشكرا

أعلى